Een aparte tak binnen bouwbedrijf Hoffman is NPO: Niet Planmatig Onderhoud. Hieronder vallen de onderhoudswerkzaamheden die uitgevoerd worden aan de verhuurde woningen van wooncorporatie ProWonen. Tanja van Harxen is werkzaam als coördinator binnen het NPO team. In dit artikel vertelt Tanja over haar werk, de uitdagingen en ‘de kersen op de taart’.
Van stroomstoring tot lekkende kraan en van vochtdoorslag tot een afzuigkap die niet meer werkt. De meldingen van bewoners van een sociale huurwoning van ProWonen komen – vaak via het bonnensysteem van ProWonen – dagelijks binnen bij Tanja en haar collega’s. Samen met collega-coördinatoren Berdith en Luciënne zorgt ze ervoor dat de werkzaamheden ingepland worden bij de monteurs of onderaannemers. ”Bij sommige meldingen is er sprake van spoed, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een forse lekkage of een buitensluiting. Deze zaken worden dan ook a la minute opgepakt.”
Een baan voor echte “duizendpoten”
Het is dynamisch werk. Veel schakelen en altijd ‘aan staan’ waardoor de tijd vliegt, aldus Tanja. “We doen de communicatie met ProWonen en soms ook met de bewoners zelf, verzorgen de planning, voorzien onze monteurs en de onderaannemers van de juiste informatie, documenteren de terugkoppeling en verzorgen de facturatie.”
Een echte ‘regelbaan’ waar je communicatief vaardig en stressbestendig voor moet zijn. Je zorgt er immers voor dat alles van A tot Z geregeld wordt, waarbij je met verschillende partijen schakelt en soms te maken hebt met tijdsdruk.
“Iedereen zet z’n beste beentje voor”
De afdeling NPO binnen Hoffman bestaat uit een klein, compact team dat goed op elkaar is ingespeeld. Tanja: “Iedereen zet z’n beste beentje voor, dat merk je. De monteurs staan altijd klaar, zij hebben echt hart voor het werk. En andersom is dat ook zo. We weten wat we aan elkaar hebben en daardoor loopt het goed.”
De mooiste dagen zijn die waarop je echt het verschil kunt maken voor de bewoners. Hen wil je immers zo goed mogelijk van dienst zijn. “Soms heb je een bewoner aan de lijn die in zak en as zit vanwege een vervelend, acuut probleem in de woning. Het is dan aan ons om in korte tijd zowel te schakelen met ProWonen als de monteurs van de juiste informatie te voorzien. Als je dan uiteindelijk een tevreden, opgeluchte bewoner hebt én alles intern en extern goed en netjes geregeld is, geeft dat wel een kick.”